Tunnettu hengellinen laulu On armo suuri ihmeinen
pohjautuu sen kirjoittajan John Newtonin omiin kokemuksiin. Paatunut
orjakauppias sai anteeksi ja aloitti uuden elämän pappina, kirjoittajana ja
lopulta myös orjakaupan vastustajana.
Jos historiasta etsittäisiin
esimerkkejä armon vaikutuksesta yhden ihmisen elämään, englantilaisen
John Newtonin tarina voisi olla listan kärkipäässä. Se alkaa lähes kolmesataa
vuotta sitten, kun eräs nuori äiti toivoi, että hänen pojastaan tulisi pappi. Hän
opetti lapselleen katekismusta ja virsiä ja vei hänet kirkkoon sunnuntaisin. Äiti
ei kuitenkaan saanut tietää, toteutuiko hänen haaveensa, sillä hän kuoli
tuberkuloosiin, kun poika oli vasta kuusivuotias.
Lapsesta tuli kuin
tulikin pappi ja lisäksi virsirunoilija ja kirjailija. Suomalaisessakin
virsikirjassa on John Newtonin sanoittama virsi On Jeesus nimi ihanin. Newton oli
myös mukana kampanjassa, joka lopetti eurooppalaisten harjoittaman orjakaupan. Hänen äitinsä olisi silti kauhistunut, jos
olisi tiennyt kaikista poikansa vaiheista. Kiltistä lapsesta kasvoi kuriton ja Jumalaa
pilkkaava nuori mies.
Newton myöhemmällä iällä
John Newton syntyi Lontoossa vuonna 1725 merikapteenin poikana. Isän
mentyä uusiin naimisiin, John passitettiin muutamaksi vuodeksi
sisäoppilaitokseen kunnes isä otti yksitoistavuotiaan pojan mukaansa merille. Matkojen välillä hän ei kuitenkaan valvonut
Johnin elämää ja poika vietti aikaansa huonossa seurassa. Muutama täpärä
pelastuminen kuolemalta sai nuoren Newtonin koettamaan tehdä parannusta, mutta yritykset
eivät kestäneet kauan.
Kun John Newton
oli 17 vuoden ikäinen, isä järjesti hänelle lupaavan työpaikan Jamaikalla olevalle sokeriruokoplantaasille,
mutta Newton myöhästyi tahallaan laivasta. Hän oli rakastunut eikä halunnut
lähteä toiselle puolelle maapalloa. Rakkauden kohde oli ystäväperheen tytär Mary, jota kutsuttiin
Pollyksi. Tyttö oli vasta 14-vuotias eikä
John uskaltautunut puhumaan tunteistaan moneen vuoteen.
Isä jatkoi silti
poikansa auttamista. Hän hankki tälle pestejä tuttujen laivoille, mutta John ei
arvostanut saamiaan mahdollisuuksia vaan aiheutti jatkuvasti ongelmia
käytöksellään. Sitten tilanne muuttui pahemmaksi. John kaapattiin palvelukseen merivoimien
alukselle, jonka koviin oloihin kukaan ei halunnut vapaaehtoisesti. Hän koetti karata, mutta jäi kiinni. Ihmeellisen yhteensattuman ansiosta hän pääsi kuitenkin
vaihdossa merimieheksi Sierra Leoneen menossa olevaan laivaan. Perillä hän
siirtyi englantilaisen orjakauppiaan apulaiseksi.
John Newtonin
aikaan britit olivat voimakkaasti mukana orjakaupassa, jolla hankittiin
työvoimaa Amerikan plantaaseille. Orjalaivojen
kapteenit ostivat orjia sekä välittäjiltä että suoraan afrikkalaisilta
heimopäälliköiltä, jotka vaihtoivat vankeja ja vihollisia aseisiin ja muihin
tavaroihin. Kaupan avulla sekä yksilöt että eurooppalaiset kaupungit
vaurastuivat nopeasti. Orjakauppaa pidettiin normaalina liiketoimintana eivätkä
edes kristityt kokeneet tarpeelliseksi
pysytellä sen ulkopuolella. Ne, jotka
tiesivät väkivallasta, raiskauksista ja epäinhimillisistä
olosuhteista, eivät kertoneet siitä julkisuudessa.
George Morlandin orjakauppaa kuvaava maalaus vuodelta 1791
Newtonin omat haaveet
rikastumisesta eivät toteutuneet. Hän ei tullut toimeen esimiehensä
afrikkalaisen rakastajattaren kanssa ja joutui lopulta kahleisiin ja tekemään maatöitä
tukahduttavassa helteessä orjien rinnalla. Hän pääsi vapaaksi vasta noin vuoden päästä, kun toinen välittäjä
otti hänet palvelukseensa. Kokemus ei
silti muuttanut paatuneen Newtonin suhtautumista orjuuteen eikä elämään. Hän alkoi nauttia samasta hedonistisestä
elämäntyylistä kuin muutkin orjakauppaan sotkeutuneet. Ehkä hänestä ei olisi koskaan kuultu sen enempää ellei hänen isänsä olisi taas puuttunut asioihin ja
pyytänyt Sierra Leoneen matkaavaa merikapteenia etsimään poikaansa. Kapteeni
löysikin Newtonin – taas ihmeellisten yhteensattumien kautta – ja Pollyn muistaminen houkutti nuoren miehen
takaisin Englantiin.
Vasta paluumatkan
tapahtumat käynnistivät muutoksen, joka teki John Newtonista vähitellen toisen
miehen. Ensin häntä alkoi vaivata laivalla olleen hengellisen kirjan sisältö.
Sitten laiva joutui myrskyyn ja oli kaiken todennäköisyyden mukaan uppoamassa. Newton alkoi ajatella, mitä hänelle
tapahtuisi kuoleman jälkeen. Hänen
mieleensä tuli lapsuudessa opittuja raamatunlauseita ja tilanteita, joissa
Jumala oli näyttänyt varjelleen hänet kuolemalta. Hän alkoi rukoilla
epätoivoisesti, että hänen äitinsä Jumala armahtaisi häntä.
Kun laiva ja sen
miehistö sitten selvisivätkin satamaan, entinen pilkkaaja oli alkanut taas uskoa
Jumalaan. Newton koetti aloittaa uuden
elämän, mutta ei onnistunut. Seuraavalla merimatkalla hän sairastui
vakavasti, katui mennyttä elämäänsä ja jätti rukouksessa elämänsä Jumalan armon
varaan. Parannuttuaan ja palattuaan
kotiin Newton uskaltautui seitsemän vuoden odotuksen jälkeen kosimaan
Pollya, joka vastasi myöntävästi. Pollyn sairastelusta ja pariskunnan lapsettomuudesta
huolimatta Newton oli seuraavat 40 vuotta niin onnellinen vaimonsa
kanssa, että hän välillä pelkäsi palvovansa tätä enemmän kuin Jumalaa.
Orjien sijoittaminen laivalla
Seuraavaksi
Newton pestattiin orjalaivan kapteeniksi. Hän purjehti Liverpoolista Afrikan länsirannikolle
ostamaan orjia ja jatkoi matkaa orjalastin kanssa Karibian saarille. Kun orjat
oli myyty, laiva lastattiin sokerilla, puuvillalla ja tupakalla kotimatkaa
varten. Matkan hiljaisempina vaiheina Newtonille
jäi aikaa tutkia Raamattua ja rukoilla. Vähitellen hän alkoi pitää orjien kuljettamista
epämiellyttävänä tehtävänä ja rukoili löytävänsä muuta työtä. Rukouksiin
vastattiin yllättävällä tavalla. Kun Newtonin oli 29-vuotiaana määrä lähteä
neljännelle matkalleen kapteenina, hän sai halvauskohtauksen. Toipumisesta
huolimatta lääkärit neuvoivat häntä pysymään kotona. Newton oli sen jälkeen työttömänä ja jatkoi aiemmin
aloittamaansa latinan, heprean ja teologian opiskelua. Lopulta eräs tuttava
auttoi häntä saamaan työpaikan tullin tarkastajana Liverpoolin satamassa.
Liverpoolissa Newtonia
alkoi huolestuttaa kaupungin asukkaiden hengellinen tila. Hän innostui kirkon
piirisssä vaikuttavasta herätysliikkeestä ja tutustui siinä mukana oleviin
pappeihin. Newton alkoi ajatella, että ehkä Jumala oli kutsumassa häntä anglikaanisen kirkon
työhön. Vaikka Newtonilla ei ollut yliopistokoulutusta, hän oli saavuttanut
omilla opinnoillaan saman tason kuin monet papit. Valitettavasti piispat eivät halunneet vihkiä
häntä papiksi. Kontaktit herätyspuhujiin
leimasivat Newtonin ei-toivotuksi lisäksi papistoon, jossa katsottiin olevan jo
liikaa sopimattoman intohimoisesti uskontoon suhtautuvia miehiä.
Newton alkoi sen
sijaan kirjoittaa elämäkertaansa, joka ilmestyi kirjemuotoisena. Kirjasta tuli
menestys. Se tarjosi jännitystä, romantiikkaa ja hengellistä sanomaa ja kertoi
lukijoille ensimmäistä kertaa, millaisissa olosuhteissa orjia kuljetettiin. Newton
tunnusti, että muitten esimerkki ja
hyödyn tavoittelu olivat sokaisseet hänen omat silmänsä.
Nuori Dartmouthin
jaarli, joka ihastui Newtonin elämäkertaan, päätti auttaa häntä pääsemään
papiksi. Hän tarjosi hänelle virkaa oman alueensa seurakunnasta ja sai
järjestettyä vaikutusvallallaan tarvittavan pappisvihkimyksen. Tuore 39-vuotias pappi muutti vaimoineen
pieneen Olneyn maaseutukaupunkiin. Vaikka kirkko ja pappila olivat komeita, valtaosa seurakuntalaisista oli köyhiä. Uusi kappalainen vieraili ahkerasti
seurakuntalaistensa kodeissa vanhaan kipparintakkiinsa pukeutuneena ja saavutti
myös niiden suosion, jotka olivat jättäneet kirkon syystä tai toisesta.
Olneyn pappila Kuva kirjoittajan
Ryhtyessään
opettamaan lapsia ja aikuisia Newton huomasi, että jotkut asiat jäivät ihmisten
mieliin parhaiten runomuodossa, ja hän alkoi kirjoittaa virsirunoja
käsiteltävistä aiheista. Newtonia inspiroi myös runoilija William Cowper, jonka
kanssa hän ystävystyi, ja he julkaisivat yhteisen kokoelman Olneyn virret. Kokoelmasta tuli hyvin suosittu, mutta sen nykyisin
tunnetuin virsi Amazing Grace (On armo
suuri, ihmeinen) tuli kuuluisaksi vasta paljon myöhemmin amerikkalaisten
avulla.
Kasvava maine toi
kutsuja siirtyä muihin tehtäviin, mutta Newton ei ollut valmis jättämään Olneyn
seurakuntaa ennen kuin hänelle tarjottiin kirkkoherran virkaa Lontoon
ydinkeskustasta kuudentoista vuoden jälkeen. St Mary Woolnoth oli itsessään pieni
seurakunta, mutta se tarjosi
mahdollisuuden välittää evankeliumia Lontoon vaikutusvaltaisille ihmisille.
Vaikka Newtonia ei pidetty tyyliltään hyvänä puhujana, hän keräsi kuulijoita
yli kirkkokuntarajojen. Hänen suosiotaan kasvatti myös uusi kirja, jossa hän vastasi hengellistä elämää
koskeviin kysymyksiin.
Newtonin tunnettuus
tuli hyvään käyttöön myös kampanjassa, joka tähtäsi orjakaupan lopettamiseen. Orjakaupan
vastaiset näkemykset olivat alkaneet voimistua 1780-luvulla ja aktivistit
halusivat parlamentin puuttuvan asiaan lainsäädännön kautta. Asiaa lähti
ajamaan William Wilberforce, joka tunsi Newtonin henkilökohtaisesti. Wilberforce
oli aikaisemmin kokenut uskonnollisen kääntymyksen ja tullut kysymään Newtonin
neuvoa siirtymisestä kirkon palvelukseen. Newton sai hänet kuitenkin uskomaan,
että kristittyjä tarvittiin myös politiikassa.
Orjakaupan vastaisen kampanjan tunnus 1780-luvulta
Kampanjan
käynnistyessä Newton antoi sille täyden tukensa. Hän julkaisi omiin
kokemuksiinsa perustuvan kirjasen, jossa hän tunnusti nyt häpeälliseltä tuntuvan
menneisyytensä ja esitti moraalisia ja humanitaarisia syitä orjakaupan
lopettamisen puolesta. Kirjasen
paljastama orjien kidutus ja naisorjien hyväksikäyttö järkyttivät lukijoita ja vaikuttivat yleiseen mielipiteeseen. Newton
kutsuttiin sen jälkeen kertomaan ajatuksistaan myös parlamenttiedustajille ja
ministereille. Kaikista yrityksistä huolimatta lakimuutos saatiin aikaan vasta
vuonna 1807. Seuraukset olivat silti kauaskantoiset, sillä brittilaivat
alkoivat puuttua merillä myös muiden maitten harjoittamaan orjakauppaan.
John Newton oli
tässä vaiheessa jo 82-vuotias ja kuoli saman vuoden lopulla. Hänen äitinsä rukoukset oli kuultu ja niihin
oli vastattu odottamattomillakin tavoilla. Newton ei itse koskaan lakannut
ihmettelemästä Jumalan puuttumista
elämäänsä. “Herramme Jeesuksen Kristuksen rikkaan armon kautta varjeltu, uudistettu,
anteeksi saanut ja asetettu saarnaamaan uskoa, jota hän oli pitkään koettanut
tuhota”, hän tiivisti värikkäät vaiheensa omaan muistokirjoitukseensa.
Tämä artikkeli on suurin piirtein sama kuin Askel-lehdessä 2/2012 julkaistu juttuni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti